ضوابط شرکت در آزمون ورودی تیزهوشان

مدارس تیزهوشان به دلیل سطح علمی و کیفیت آموزشی بالا همواره مورد استقبال والدین و دانش آموزان بوده است . شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان اولین موضوعی است که برای ثبت نام باید به آن توجه کرد و هر ساله مورد پرسش بسیاری از دانش آموزان و خانواده ها قرار می گیرد.

شرایط عمومی ثبت نام در آزمون ورودی

دانش‌آموزان می بایست با توجه به محل سکونت خود در سال تحصیلی گذشته نسبت به انتخاب مدارس اقدام نمایند. در شهرستان‌هایی که دارای چند دبیرستان دوره اول و دوم تیزهوشان هستند‌، هر داوطلب می‌تواند حداکثر سه دبیرستان دوره اول یا دوم را به ترتیب اولویت در فرم ثبت نام تیزهوشان انتخاب نمایند.

داوطلبان هنگام ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم صرفا مجاز به انتخاب یک رشته تحصیلی هستند، و پذیرش نهایی در مدارس دوره دوم متوسطه تیزهوشان برای رشته‌های تحصیلی (ادبیات و علوم انسانی، ریاضی فیزیک و علوم تجربی) منوط به کسب شرایط احراز رشته مطابق آیین نامه هدایت تحصیلی دانش آموز است.

تغییر رشته در مدارس دوره دوم متوسطه تیزهوشان در سال اول پذیرش ممنوع بوده و دانش‌آموز برای تغییر رشته در پایه‌های بعد می‌بایست علاوه بر دارا بودن شرایط تغییر رشته تحصیلی، کف امتیاز قبولی در رشته‌ی مورد نظر در آزمون ورودی دبیرستان را نیز کسب نماید.

در صورت شرکت همزمان دو دانش‌آموز دوقلو (همجنس یا غیرهمجنس) و قبولی یکی از آن‌ها، دیگری تنها درصورت کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در یکی از انتخاب‌هایش می‌تواند مازاد بر ظرفیت ثبت نام کند. این قانون هم برای داوطلبان تیزهوشان ششم ابتدایی و هم تیزهوشان نهم به دهم 1401 – 1402 صدق می کند.

تابعیت ایرانی دانش‌آموز
تبصره: دانش‌آموزان غیر ایرانی هم با شرایط خاص می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

شرایط اختصاصی ثبت نام در آزمون ورودی

شرایط عمومی مندرج در بخشنامه

اشتغال به تحصیل دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری در پایه ششم ابتدایی.
کسب مقیاس خیلی خوب در تمامی دروس در نوبت دوم پایه پنجم ابتدایی و همچنین کسب مقیاس خیلی خوب در تمامی دروس در نوبت دوم پایه ششم ابتدایی بود.

اشتغال به تحصیل دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری در پایه نهم دوره اول متوسطه.
معدل سالانه دانش‌آموز در پایه هشتم می‌بایست حداقل 19 باشد.

شرایط اختصاصی بخشنامه‌ در سال‌های مختلف