معرفی موسسه فرهنگی آموزشی ادب و دانش ماخ [صاحب امتیاز مرکز آزمون تیزهوشان ماخ]
مؤسسه فرهنگی آموزشی ادب و دانش ماخ به شماره ثبت ۴۴۹۵۸ و با شناسه ملی ۱۴۰۰۷۶۶۸۳۴۴ بعد از اخذ مجوزهای لازم از وزارت محترم آموزش و پرورش
با هدف:
الف) تاسیس و راه اندازی و اداره ی مدارس غیر دولتی در مقاطز مختلف تحصیلی اعر از دوره ی آمادگی و دبستاا، راهنمایی تحصیلی، متوسطه، هنرستاا با رعایرت نظام جدید آموزشی کشور
ب) دایر نمودا کلاس های تقویتی و آمادگی کنکور و ایجاد آموزشگاه های علمی آزاد و تاسیس آموزشگاه های آموزش زباا های خارجی
ج) ارائه خدمات فرهنگی، آموزشی و برورشی و ایجاد مراکز و اماکن ورزشی، تفریحی، هنری، تشکیل و برگزاری نمایشگاه در زمینه فعالیتهای فوق برنامه در واحدهای آموزشی مربوط
د) عضویت و مشارکت در تعاونی های آموزشی و فرهنگی غیردولتی
هـ) اجاره و خرید و ساخت فضاهای مناسب جهت فعالیت های آموزشی و پرورشی با رعایت استانداردهای متداول و پس از تایید نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور و تهیه و تدارک امکانات و تجهیزات ضروری و مورد نیاز واحدهای آموزشی و پرورشی از قبیل وسایل کمک آموزشی و تکنولوژی آموزشی و وسایل آزمایشگاهی و غیره و انجام کلیه فعالیتها و ارائه خدمات در زمینه اعتلا و تعمیم آموزش و برورش و پس از طی تشریفات و مراحل قانونی و با رعایت جنبههای غیردولتی در هر مورد و ضوابط و مقررات مربوط در صورت لزوم پس از اخذ مجوزهای لازم از مراجز ذیربط تأسیس گردیده است.
اعضای هیئت مدیرهی مؤسسه فرهنگی آموزشی ادب و دانش ماخ، آقایان کامبیز خالقی، پرویز آزادمنش و امین عابدی نژاد هستند که در ادامه به اختصار معرفی میشوند.
همچنین نمایندهی حقوقی مؤسسه فرهنگی آموزشی ادب و دانش ماخ نیز آقای پرویز آزادمنش «صاحب امتیاز آموزشگاه علمی آزاد پسرانه رهجوی دانش» واقع در منطقه ۱۱ آموزش و پرورش شهر تهران هستند.
مأموریت و چشمانداز مؤسسه فرهنگی آموزشی ادب و دانش ماخ
مأموریت
مأموریت ما عبارت است از ارائه خدمات آموزشی و تحصیلی از پیش دبستانی تا مقطع ورود به تحصیلات دانشگاهی. خدمات ما عبارتاند از برگزاری دورههای گوناگون آموزشی در کلیه مقاطع تحصیلیِ پیش از دانشگاه، در قالب مدارس غیردولتی، آموزشگاه و … با رویکردهای سرآمد آموزشی و محتوای علوم رسمی و المپیادهای علمی، مهارتهای پژوهشی، فرهنگی اسلامی، هنری، فنی و ورزشی.
چشمانداز
مجموعه آموزشی ادب و دانش ماخ، کانون حضور زبدهترین مدیران، معلمان و کارمندان، مجموعهای است شناخته شده، معتبر و پیشرو در امر آموزش و پررورش با چشمانداز بالاترین سهم از ارائهی خدمات آموزش وپرورش غیردولتی با رشدی پایدار.
شبکه مرتبطین هولدینگ فرهنگی آموزشی ادب و دانش ماخ
مشتریان: دانشآموزان و دانشپژوهان ماخ و خانوادههاي آنها، ماخ را كانون بهترين خدمات آموزشي كشور ميدانند و دانشآموختگان آن را، موفقترين فارغالتحصيلان ميدانند. آنان به مراکز آموزشی تحت پوشش ماخ وفادارند و آن را به عنوان مركزي با مزيت جامعيت علمي و فرهنگي به ديگران توصيه ميكنند.
کارکنان: معلمان، نویسندگان، مترجمان، اعضای هیئت علمی و بدنه اجرايي ماخ در محیطی خلاق، پویا، بانشاط و برانگیزاننده تلاش میکنند تا آنچه در توان دارند، انجام دهند. بهبود و یادگیریِ مستمر موجب شده است کارکنان ماخ به سطح بالایی از تواناییهاي آموزشي، تربيتي و اجرايي دست یابند؛ چرا كه آنان رشد و موفقیت ماخ را رشد و موفقیت خود میدانند و از کار در آن، احساس رضایت و غرور میکنند. به ماخ وفادارند و به نام و نشان «ماخ» افتخار میکنند.
سهامداران: مجمعی از مدیران و سرمایهگذاران علاقمند به تعلیم و تربیت جوانان هستند که به راهاندازی چنین مجموعهای افتخار و مباهات میكنند و رضايت خانوادهها و موفقيت علمي فرزندانشان را مقدم بر منافع اقتصادي خود ميدانند.
شرکتهای همکار استراتژيك: شبکهای گسترده، وفادار و پیشرو را شکل دادهاند که مجموعه ماخ را متعهد به انجام تعهدات خود میدانند و در یک اعتماد دو طرفه از رابطه بلندمدت بُرد- بُرد خود با ماخ احساس رضایت دارند.
لوحهای تقدیر و افتخارات
مرجع صادر کننده: انجمن فرهنگی ناشران آموزشی
موضوع: مشارکت در برگزاری سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
صاحب امضا: سید اکبر رئیس نیا
سمت صاحب امضا: مدیر بخش آموزشی
تاریخ صدور: ۰۶ اردیبهشتماه ۱۳۹۸
مرجع صادر کننده: دانشگاه تهران
موضوع: گامی به سوی اخترزیستشناسی «مشارکت در برگزاری همایش»
صاحب امضا: دکتر بهمن زینلی
سمت صاحب امضا: رییس دانشکدهی زیستشناسی دانشگاه تهران
صاحب امضا: دکتر محمد نوری
سمت صاحب امضا: رییس دانشکدهی فیزیک دانشگاه تهران
صاحب امضا: یسرا مهرجو
سمت صاحب امضا: مدیر برگزاری همایش اخترزیستشناسی
مرجع صادرکننده: اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان
موضوع: طرح اهدای رایگان ۲۰ میلیون تومان کتاب المپیاد برای حمایت از دانشپژوهران مدارس سمپاد استان
صاحب امضا: محمدرضا جهان
سمت صاحب امضا: مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان
تاریخ: صدور: ۱۳ آبان ۱۳۹۶
مرجع صادر کننده: انتشارات دانشپژوهان جوان
موضوع: طرح رایگان خرید ۲۰ میلیون تومان کتاب و اهدای رایگان
صاحب امضا: سید مصطفی حیدریان
سمت صاحب امضا: مدیر انتشارات دانشپژوهان جوان
تاریخ صدور: ۲۷ آبان ۱۳۹۶
مرجع صادرکننده: رویداد چارسوق (همافزایی برای تحول در آموزش)
موضوع: مشارکت در برگزاری یازدهمین رویداد چارسوق
صاحب امضا: محمد آزین
سمت صاحب امضا: دبیر یازدهمین رویداد چارسوق
تاریخ صدور: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
مرجع صادرکننده: شرکت صنایع ماشینهای اداری ایران (مادیران)
موضوع: حضور در معرفی مراسم رونمایی نخستین راهکار آموزش تعاملی در ایران
صاحب امضا: محمود امیری
سمت صاحب امضا: رئیس هیئتمدیره گروه مادیران
صاحب امضا: بابک ثقفی
سمت صاحب امضا: مدیرعامل شرکت صنایع ماشینهای اداری ایران (مادیران)
تاریخ صدور: مهر ۱۳۹۵
مرجع صادرکننده: سازمان فضایی ایران
موضوع: مشارکت در برگزاری کارگاه رقابت علمی گذر تیر ۱۳۹۵
صاحب امضا: دکتر محمد مهدی صالح فرد
سمت صاحب امضا: مدیر کل خدمات فضایی و سنجش از دور سازمان فضایی ایران
تاریخ صدور: ۵ خرداد ۱۳۹۷
مرجع صادرکننده: مجمع جهانی اختفا و زمانسنجیهای نجومی (آیوتا/خاورمیانه
موضوع: مشارکت در برگزاری دومین مدرسه تابستانی نجوم در تبریز
صاحب امضا: آتیلا پرو
سمت صاحب امضا: رییس آیوتا خاورمیانه
تاریخ صدور: ۲۷ شهریور ۱۳۹۳
مرجع صادرکننده: دبیرستان علامهحلی ۱۱ تهران
موضوع: پشتیبانی از فعالیتهای علمی، آموزشی و تربیتی
صاحب امضا: بهزاد حمزهلو
سمت صاحب امضا: مدیر دبیرستان علامهحلی ۱۱ تهران
تاریخ صدور: ۱۳۹۵
مرجع صادرکننده: دبیرستان علامهحلی ۲ تهران
موضوع: پشتیبانی از فعالیتهای علمی، آموزشی و تربیتی
صاحب امضا: سید صفر علی مشهدی
سمت صاحب امضا: مدیر دبیرستان علامه حلی ۷ تهران
تاریخ صدور: ۱۳۹۵
مرجع صادرکننده: آموزشگاه علمی آزاد حافظه دانشیار قزوین
موضوع: پشتیبانی از فعالیتهای علمی، آموزشی و تربیتی
صاحب امضا: خانم …
سمت صاحب امضا: مدیر مرکز تخصصی المپیاد حافظه دانشیار
تاریخ صدور: ۱۳۹۳
مرجع صادرکننده: معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش
موضوع: حسن انجام پروژههای محوله
صاحب امضا: آقای یوسف نجفی
سمت صاحب امضا: معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش
تاریخ صدور: ۱۳۹۶
مرجع صادرکننده: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان
موضوع: تلاش در جهت تحق اهداف آموزش و پررورش به ویژه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان
صاحب امضا: آقای محمد علی غفاری
سمت صاحب امضا: معاون وزیر و رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان
تاریخ صدور: ۱۳۹۰
مرجع صادرکننده: معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش
موضوع: تقدیر و تشکر در راستای اجرای پروژه مهر ۹۵-۱۳۹۴
صاحب امضا: علی زرافشان
سمت صاحب امضا: معاون آموزش متوسطه و رییس ستاد پروژه مهر
تاریخ صدور: ۱۳۹۴
مرجع صادرکننده: معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش
موضوع: پشتیبانی از فعالیتهای علمی، آموزشی و تربیتی
صاحب امضا: احمد حیدری
سمت صاحب امضا: معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش
تاریخ صدور: ۱۳۹۲
مرجع صادرکننده: پایگاه بسیج فرهنگیان
موضوع: حضور و حامی همایش یاد یاران
صاحب امضا: آقای سید محمد بطحایی
سمت صاحب امضا: معاون وزیر و فرمانده پایگاه بسیج فرهنگیان شهید رجایی
تاریخ صدور: ۱۳۹۳
مرجع صادرکننده: وزارت آموزش و پرورش
موضوع: تلاشهای انجام شده در راستای اعتلای آموزش و پرورش
صاحب امضا: دکتر علیرضا علی احمدی
سمت صاحب امضا: وزیر آموزش و پرورش
تاریخ صدور: ۱۳۹۴
مرجع صادرکننده: وزارت آموزش و پرورش
موضوع: تلاشهای انجام شده در راستای اعتلای آموزش و پرورش
صاحب امضا: حمیدرضا حاجی بابایی
سمت صاحب امضا: وزیر آموزش و پرورش
تاریخ صدور: ۱۳۹۲
مرجع صادرکننده: معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش
موضوع: تلاشهای انجام شده در راستای اعتلای آموزش و پرورش
صاحب امضا: علی زرافشان
سمت صاحب امضا: معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش
تاریخ صدور: ۱۳۹۳
مرجع صادرکننده: معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش
موضوع: تلاشهای انجام شده در راستای اعتلای آموزش و پرورش
صاحب امضا: ابراهیر سحرخیز
سمت صاحب امضا: معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش
تاریخ صدور: ۱۳۸۹
مرجع صادرکننده: معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش
موضوع: تلاشهای انجام شده در راستای اعتلای آموزش و پرورش
صاحب امضا: احمد حیدری
سمت صاحب امضا: معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش
تاریخ صدور: ۱۳۸۹
مرجع صادرکننده: معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش
موضوع: تلاشهای انجام شده در بیست و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش
صاحب امضا: احمد حیدری
سمت صاحب امضا: معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش
تاریخ صدور: ۱۳۹۰
مرجع صادرکننده: معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پررورش
موضوع: تلاشهای انجام شده در راستای اعتلای آموزش و پرورش
صاحب امضا: احمد حیدری
سمت صاحب امضا: معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش
تاریخ صدور: ۱۳۹۰
مرجع صادرکننده: معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش
موضوع: تلاشهای انجام شده در راستای اعتلای آموزش و پرورش
صاحب امضا: احمد حیدری
سمت صاحب امضا: معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش
تاریخ صدور: ۱۳۹۱
مرجع صادرکننده: معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش
موضوع : تلاشهای انجام شده در راستای اجرای برنامههای پروژه مهر
صاحب امضا: احمد حیدری
سمت صاحب امضا: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش
تاریخ صدور : ۱۳۹۱
مرجع صادرکننده: نهاد ریاست جمهوری (معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی)
موضوع: تلاشهای انجام شده در راستای اعتلای آموزش و پرورش
صاحب امضا: حسن ونایی
سمت صاحب امضا : مشاور و دبیر هیئت عالی نظارت
تاریخ صدور: ۱۳۹۲
مرجع صادرکننده: معاونت حقوقی و امور مجلس
موضوع: پشتیبانی از فعالیتهای علمی، آموزشی و تربیتی
صاحب امضا: آقای مصطفی ناصری
سمت صاحب امضا: معاون حقوقی و امور مجلس و رییس ستاد اجلاس ۳۱
تاریخ صدور: ۱۳۹۳
مرجع صادرکننده: معاونت حقوقی و امور مجلس
موضوع: پیشبرد برنامههای معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش
صاحب امضا: آقای علی عسگری
سمت صاحب امضا: معاون حقوقی و امور مجلس و رییس ستاد اجلاس ۳۱
تاریخ صدور: ۱۳۹۷
قراردادها و تفاهم نامه های بین المللی ماخ
قرارداد اخذ کپی رایت از دفتر هایدلبرگ انتشارات اشپرینگر در آلمان جهرت ترجمه و انتشار کتاب مبانی نجوم (Fundamental Astronomy).
قرارداد اخذ کپیرایت از دفتر آکسفورد انتشارات جان وایلی جهت ترجمه و انتشرار کتاب مقدمهای بر کیهانشناسی نوین (An introduction to modern cosmology).
دعوتنامه جهت احراز نمایندگی المپیاد جهانی نجوم و المپیاد آسیا و اقیانوسیهای نجوم
رونمایی از کتاب مقدمهای بر کیهانشناسی در نمایشگاه کتاب
در دومین دوره نشستهای علمی آموزشی بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران که در اردیبهشت ۱۳۹۴ برگزار شد و بزرگان صنعت نشر اقدام به ارائه دستاوردهای آموزشی خود نمودند، انتشارات رمز وابسته به مؤسسه فرهنگی آموزشی ادب و دانش ماخ اقدام به رونمایی و معرفی کتاب «مقدمهای بر کیهانشناسی نوین» با حضور تنی چند از اساتید برجسته نجوم و اخترفیزیک کشور از جمله دکتر مهدی خاکیان رئیس وقت کمیته علمی المپیاد نجوم و اخترفیزیک باشگاه دانشپژوهان جوان و آقایان فرهاد ذکاوت و کامبیز خالقی مترجمین این کتاب نمود. گفتنی است کتاب مورد بحث پس از اخذ مجوزهای لازم از «انتشارات جان وایلی» در انگلستان در ایران با اخذ کپی رایت به چاپ رسیده است.
مشارکت در تأسیس و راه اندازی نخستین شعبه استانی باشگاه دانش پژوهان
از جمله مهمترین افتخارات و دستاوردهای آموزشی موسسه فرهنگی آموزشی ادب و دانش ماخ هدایت و راهبری نخستین شعبه استانی باشگاه دانشپژوهان جوان بود که در استان سمنان تاسیس گردید. موسسه ماخ ضمن هدایت و راهبری علمی و آموزشی فرآیندهای تاسیس این شعبه استانی از باشگاه دانشپژوهان جوان، اقدام به برنامههای متنوعی از جمله معرفی المپیادهای علمی در قالب همایشهای منطقهای و استانی بود که با استقبال خوبی از سوی دانشآموزان و خانوادههای ایشان مواجه شد. گزارش برخی از این همایشها در سطح کشوری انعکاس یافته و مورد توجه مسئولین آموزشی باشگاه دانشپژوهان جوان نیز قرار گرفت. بعد از ۲ سال اجرای برنامههای آموزشی منظم در تمامی مدارس استعدادهای درخشان استان سمنان شامل ۸ دبیرستان دوره دوم متوسطه در شهرهای گرمسار، سمنان، دامغان و شاهرود؛ تأثیر قابل توجهی در افزایش تعداد قبولیهای دانشآموزان مرحله دوم المپیادهای علمی در این استان مشاهده شد، به گونهای که استان سمنان که پیش از این بهطور میانگین هر یکی دو سال با کسب حداکثر یک مدال در دورههای کشوری المپیادهای علمی حضور مییافت، در سال اول فعالیت با رشد ۱۰۰ درصدی قبولیهای مرحله اول و در سال دوم فعالیت با افزایش ۳۰۰ درصدی تعداد قبولیهای مرحله دوم و با چهار دانش پژوه وارد دورههای کشوری المپیادهای علمی شد که نتایج این تلاشها مورد توجه مدیر کل وقت آموزش و پرورش استان سمنان جناب آقای جهان و معاونت وقت متوسطه استان جناب آقای فولادیان نیز قرار گرفت. گرزارش مختصرری در قالب عدد و ارقام از فعالیتهای انجام گرفته در این مراکز در [اینجا] موجود است.
گفتنی است در سالهای بعد و با توجه به تغییرات رویکرد مسئولین باشگاه دانشپژوهان جوان و عدم استمرار فعالیتهای باشگاههای دانشپژوهان جوان استانی، گزارش مذکور تنها نتیجه مستند از فعالیتهای شعب باشگاه در استانهای کشور بوده و متأسفانه چارچوب آموزشی المپیاد در این سازوکار ادامه پیدا نکرد.
اجرای طرح دوست علمی با مشارکت بنیاد ملی نخبگان
موسسه فرهنگی آموزشی ادب و دانش ماخ با همکاری بنیاد ملی نخبگان اقدام به اجرای پروژههای دوست علمی در زیر گروههای فیزیک، ریاضی و ادبی در استانهای مختلف کشور (هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، گلستان، سمنان و اصفهان) با همکاری ستادهای بنیاد نخبگان در استانهای میزبان نموده است. این مجموعه برنامهها که در حد فاصل سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ اجرا میشده است. آثار ماندگار و قابل قبولی در هدایت و جهتبخشی علمی فرهنگی دانشآموزان نقاط کمتر برخوردار در راستای عدالت آموزشی داشته است.
گزارش تحلیلی برخی از این رویدادها و نتیجه اثر بخش آنها در علاقهمندسازی دانشآموزان به فرایندهای محض علمی نظیر المپیاد در رویدادهای مختلفی از جمله گردهمایی معلمان فیزیک در همایش کشوری معلمان فیزیک در استان لرستان در سال ۱۳۹۴ مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است [اینجا].
ماخ در آیینه رسانهها
موسسه فرهنگی آموزشی ادب و دانش ماخ در راستای مسئولیت اجتماعی و فرهنگی خود و در راستای آشنایی آحاد مردم با فعالیتهای علمی این موسسه نسبت به انتشار و اطلاعرسانی فعالیتهای خود در آیینه ی رسانهها اقدام کرده است که در ادامه شرح برخی از این گزارشها را مشاهده میکنید.
ماخ حامی فعالیتهای ترویجی و پژوهشی دانشجویی و حرفهای مراکز علمی و دانشگاههای برتر کشور
ماهنامه آسمان شب، نشریه ترویجی و پژوهشی است که در حوزهی معرفی دانش آسمانی نجوم به آحاد مردم فعالیت میکرد.
انجمن علمی دانشجویی زیستشناسی دانشگاه تهران از سالهای آخر دهه ۷۰ با نام کانون زیستشناسی فعالیت خود را آغاز کرده است. با توجه به مدیریت آن توسط دانشرجویان بهصورت دورهای، نشریه در کنار دیگر فعالیتهای انجمن (سمینارها، جشنوارهها، کارگاهها و …) با نامهای مختلفی (رویان، ندا و …) منتشر شده است. هر یک از نشریههای قبلی، با تغییر نام، اهداف و نحوه انتشار، از سال ۸۹ فعالیت خرود را برا نام جدید دنا و در قالب فصلنامهای علمی دانشجویی آغاز کرد.
با توجه به آنکه یکی از نیازهای توسعهی پایدار توجه به زیرساختهای آموزشی و علمی در مقطع دانشجویی و با نگاه دانشگاهی است؛ موسسه فرهنگی آموزشی ادب و دانش ماخ در راستای اعتلای کیفیت این فعالیتها و برای ایجاد ارتباط موثر بین فضای دانشگاه و مدارس اقدام به حمایت از نشریهی دنا کرده است.
دومین همایش گامی به سوی اخترزیستشناسی با حمایت موسسه ادب و دانش ماخ و به میزبانی دانشگاه تهران، توسط انجمن علمی دانشجویی زیستشناسی و فیزیک دانشگاه تهران برگزار شد.
گزارش بازدید و بررسی نظام آموزشی کشور روسیه در المپیاد
بیشک یکی از اصلیترین روشهای موفقیت هر گروه و ساختاری بررسی عوامل موفقیت نمونههای مشابه و موفق در کشورهای دیگر است تا با الگوبرداری و بومیسازی نکات قوت آن ساختارها به بهینهتر شدن بازدهی سیستم کم شود. کشور روسیه یکی از پیشروترین و موفقترین کشورهای در حوزهی مسابقات المپیاد است؛ تا جایی که به عنوان بنیانگذار برخی از المپیاها نیز شناخته میشود.
در سلسله بررسیهای مطالعاتی مدارس و سیستمهای آموزشی خارج از کشور، آقای کامبیز خالقی مدیر هولدینگ فرهنگی آموزشی ادب و دانش ماخ سیستم آموزش المپیاد و پرورش استعدادهای درخشان را در چند مدرسهی پیشرو در شهرهای مسکو و سنتپترزبورگ بررسی کردهاند و در جلساتی که با مسئولین آموزشی حوزهی المپیاد در وزارت آموزش و پرورش روسیه برگزار شد به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در ادامه و برای بهرهمندی سایر همکاران شرح مختصری از نکات حائز اهمیت در یکی از مدارس موفق روسیه به نام مدرسهی ۱۷۹ آمده است. دبیرستان ۱۷۹ مسکو یکی از مدال خیزترین مدارس روسیه است و برنامهریزی مدونی را برای دانشآموزان محصل در همین مدرسه و همینطور برای تحت پوشش قرار دادن دانشآموزان مدارس اطراف و هر ناحیه با این مدرسه اجرا میکند.
از آنجا که این دومین بار است که یک گروه آموزشی ایرانی از این مدرسه بازدید به عمل میآورد و گزارش نسبتاً مفصلی از بازدید قبلی در این حوزه موجود است؛ همکاران علاقمند به بررسی تحلیلی را ابتدا به خواندن گزارش پیشین که دستاورد بازدید از این مدرسه در ۱۳ اکتبر ۲۰۰۹ یعنی ۸ سال پیش است؛ جلب می کنیم.
این بازدید توسط مدیران مجموعه مدارس سلام و انرژی اتمی انجام شده بود و گزارش موجود را مرحوم سعد حجاریان کاشانی مدیر وقت دبیرستان انرژی اتمی آماده و بر پایگاه اینترنتی این دبیرستان در اینجا منتشر کردهاند.
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
گزارش بازدید مدیران هولدینگ فرهنگی آموزشی ماخ به تاریخ ۱۲ اکتبر ۲۰۱۶
نام مدرسه: ۱۷۹
تاریخ تاسیس: ۱۹۷۱
تعداد دانش آموزاا: ۳۵۰ نفر
تعداد دانشپژوهاا المپیادی:
الف) محصل در دبیرستان ۳۰۰ نفر ب) مهمان در دبیرستان ۱۰۰ نفر
نوع مدرسه: دولتی (در کشور روسیه مدارس دولتی زیادی وجود دارد که کاملترین خدمات آموزشی را به رایگان در اختیار دانشآموزان قرار میدهند.)
سیستم المپیاد و جذب دانشآموز:
۱) آمادهسازی دانش آموزان برای شرکت در کلاسهای المپیاد از سالهای اول دورهی متوسطه شروع میشود.
۲) کتابهای مشخصی منطبق بر سیستم آموزشی وجود دارد که سوالات المپیاد سالهای گذشته را با یک روال منطقی و طبقهبندی شده در اختیار دانشآموزان قرار میدهد.
۳) دانشآموزان المپیادی مشابه ایران text book نمیخوانند. با توجه به سابقهی طولانی آموزش در روسیه منابع آموزشی زیادی برای دانشآموزان دبیرستانی و در پایههای مختلف نوشته شده است که مدرسین برحسب نیاز و علاقهی خود یکی از کتابها را انتخاب میکنند.
۴) برگزاری کلاسهای المپیاد، متمرکز در مدرسه است و دانشآموزان علاقمند سایر مدارس نیز میتوانند به رایگان در این کلاسها شرکت کنند. عملا کلاسها به صورت قطبی در شهرهای بزرگ روسیه برگزار میشود، علاوه بر این با حمایت آموزش و پرورش و پشتکار معلمان علاقمند و با تجربهتر، دورههای آموزش آنلاینی نیز برای تحت پوشش قرار دادن مدارس دور از دسترس در نظر گرفته شده است و عملا ارسال دبیر به صورت حضوری کاملا منسوخ محسوب میشود. نمونهای از این دورههای آنلاین را میتوانید ببینید: https://edu.olimpiada.ru
۵) روند برگزاری مسابقات المپیاد در روسیه ۴ مرحلهای است. هرچند همهی دانشآموزان مستقل از سطح و کیفیت آموزشیشان میتوانند سر کلاسهای المپیاد حاضر باشند اما دانشآموزانی که برای شرکت در مرحلهی منطقهای معرفی میشوند همهی دانشآموزان را شامل نمیشود (این تعداد بنا به سابقهی المپیادی مدارس مختلف متفاوت است مثلا در این مدرسه در هر رشته حدود ۲۰ نفر به دور مسابقات منطقهای اعزام میشوند) بعد از برگزاری چهار مرحله، تیم ملی المپیاد روسیه برای شرکت در دورهی یک ماههی آمادگی اعزام میشوند. کمیته سازماندهی المپیاد روسیه در دورهی مذکور دانشآموزان را جهت آموزش فقط دو هفته در اختیار دارد.
۶) کاربرگهای ثابتی در هر المپیاد وجود دارد که معلم به ازای هر جلسه آنها را در اختیار دانشآموزان قرار میدهد.
۷) بخشی از اجرای کلاسهای المپیاد را معلم حل تمرین بر عهده میگیرد، این افراد معمولا از بین دانشجویان علاقمند انتخاب میشوند و مدالآور بودن یا نبودنشان در سالهای گذشته اهمیت ویژهای در گزینششان ندارد. معلم کار کشتهی المپیاد زیستشناسی مدرسه خانرم چارینز معتقد است معلمی بیش از دانش به مهارتهای ارتباطی با دانشآموزان بستگی دارد و دانشآموز باید از بودن سر کلاس المپیاد لذت ببرد.
۸) در بین رشتههای المپیاد، ریاضی و زیستشناسی بیشترین تعداد مخاطب را دارد و تقریبا میتوان گفت که در سالهای ابتدایی ورود به دبیرستان تمامی دانشآموزان در یکی از این دو رشته تلاش میکنند. المپیاد نجوم و کامپیوتر کمترین میزان علاقمند را دارد.
ویژگیهای خاص مدرسه:
۱) دانشآموزان سابق مدرسه بعنوان مدرس به کلاسهای دانشپژوهان نظارت میکنند.
۲) رابطه بسیار صمیمی بین معلم و شاگرد.
۳) رضایت کل دانشآموزان از آموزش مدرسهی خود.
۴) نشریات و روزنامه دیواریهای متعدد علمی پژوهشی که بنا به گفتهی مدیر مدرسه بخشی از روند تدریس را شامل میشود.
۵) استفاده از نیروهای داوطلب جهت تدریس (اولیاء و افراد محلی).
۶) ساعتهای درسی مفید (۷ زنگ تقریباَ ۵۰ دقیقهای).
۷) کلاسهای تقویتی در نیمه دوم روز.
۸) مباحثه و کار گروهی.
۹) آموزش غیر تحمیلی.
همهی دانشآموزان و کارکنان، مدرسه را خانهی دوم خود میدانند؛ دانشآموزان بعد از پایان مدرسه تا چندین ساعت از سایر امکانات آموزشی مدرسه نظیر کتابخانه، آزمایشگاه و کلاسهای تکمیلی استفاده میکنند. در روز بازدید، دانشآموزان المپیادی تا ساعت ۳ شب با جدیت تمام در زنگهای کار گروهی به بحث و مجادلهی علمی میپرداختند. هرچند درآمد ماهیانهی معلمان نسبت به سایر کارمندان کمتر و در حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان است اما ناتالی معلم با ذوق المپیاد نجوم مدرسه از این وضعیت راضی است و خوشحال که دانشآموزان را از سنین پایین برای رسیدن به جایگاههای علمی همراهی میکند؛ از نکات جالب کلاس خانم ناتالی این بود که تصویر تعدادی از فارغالتحصیلان کلاسش که حالا از پژوهشگران حوزهی نجوم و هوافضا در روسیه هستند؛ به دیوار کلاس چسبانده است. در یکی از گفتوگوهای مستقلی که با یکی از پژوهشگران مرکز تحقیقات فضایی روسیه داشتیم، متوجه احترام بیحد و اندازهی ایشان در بین جامعهی علمی نجوم روسیه شدیم؛ این معلم با ۶۸ سال سن همچنان پرتوان و پرانگیزه به مسیر سنتی خود ادامه میدهد. وی از طرف دولت و وزارت آموزش و پرورش روسیه مجری طرح گسترش نجوم و همراه تیم برنامهریزی آموزشی سرفصلهای دروس دبیرستانی در روسیه انتخاب شده است.
المپیاد جهانی نجوم قزاقستان IAO
موسسه فرهنگی آموزشی ادب و دانش ماخ در راستای افزایش همکاریهای بینالمللی و مشارکت در برگزاری مسابقات بینالمللی به ارسال نمایندهای در دور شانزدهم المپیاد جهانی نجوم (IAO) که در کشور قزاقستان برگزار شد، اقدام کرده است. جناب آقای کامبیز خالقی مدیر عامل موسسه ادب و دانش ماخ و رییس وقت کمیته علمی المپیاد نجوم این موسسه در این دوره از مسابقات به عنوان عضوی از هیئت ژوری و کمیته علمی این المپیاد شرکت داشتند و ضمن تبادل نظر با رؤسای کمیتههای علمی المپیاد نجوم در کشورهای هند، کره جنوبی، چین، اندونزی، روسیه، ترکیه، چک، روسیه سفید، لیتوانی، رومانی، ارمنستان و بسیاری کشورهای دیگر سعی در تعامل و تبادل نظر برای آگاهی از نقاط قوت و ظرفیتهای علمی موجود در کشورهای شرکتکننده داشتند.
گفتنی است در این دوره از مسابقات یک سوال به پیشنهاد کمیته علمی المپیاد نجوم موسسه ماخ به عنوان کاندید نهایی لیست نهایی سوالات منتخب مطرح شده در المپیاد نجوم سال ۲۰۱۱ انتخاب شده بود. موسسه ماخ در راستای افزایش همکاریهای بینالمللی ضمن انعقاد تعدادی تفاهمنامه با کشورهای حاضر نسبت به معرفی دستاوردهای آموزشی و پژوهشی نجوم در کشورمان اقدام کرده و نسبت به جلب همکاری ایشان در راستای برگزاری مسابقات علمی پژوهشی و ترویجی نجوم در –سالهای آینده با محوریت جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده است. گفتنی است ماخ همچنین در نظر دارد تا با جلب مشارکت بخش خصوصی و صنعتی کشور نسبت به آمادهسازی و اعزام تیم دوم المپیاد نجوم کشور به مسابقات جهانی IAO اقدام نماید. بدیهی است دانشآموزان علاقهمند و حائز رتبه علمی در المپیادهای کشوری نجوم در صورت تمایل برای شرکت در این المپیاد به شرط احراز صلاحیت علمی و عملی میتوانند به صورت سالانه با دبیرخانه دائمی این المپیاد در کشور با مسئولیت مدیرعامل موسسه ادب و دانش ماخ ارتباط برقرار نمایند تا از چگونگی و فرایند اعزام تیم به این مسابقات مطلع شوند.
در ادامه گزارش تصویری شرکت نماینده ایراا به عنوان عضو کمیته مصححین و هیئت ژوری این مسابقات منتشر شده است.
جنرال اسمبلی اتحادیه جهانی نجوم ۲۰۱۲
یکی از بزرگترین و مهمترین گردهمایی های نجوم در دنیا موسوم به جنرال اسمبلی که هر دو سال یکبار برگزار می شود، بستری مناسب برای ایجاد ارتباط پژوهشی گروههای مختلف منجمین در جای جای جهان است. کمیته علمی موسسه ادب و دانش ماخ با اعزام نمایندهای در سال ۲۰۱۲ در هفدهمین جنرال اسمبلی که در کشور چین برگزار شد به مدت یک هفته با اعضای اتحادیه جهانی نجوم از کشورهای مختلف اقدام به رایزنی کرد و با محوریت دفتر توسعه جهانی نجوم و با همکاری پروفسور مایکل گاوندر رئیس این دفتر نسبت به رونمایی از پروژه مسابقهای پژوهشی موسوم به IYAT «مسابقات جهانی منجمان جوان» اقدام نمود. در این رویداد حدود ۳ هزار نفر از حرفهایترین منجمان و پژوهشگران جهان گرد هر جمع شدند. گفتنی است به سبب اهمیت این گردهمایی در عرضه پژوهشی، این همایش با پیامهایی از تعدادی از سران کشورهای صنعتی و با حضور نخست وزیر چین آغاز شد.
در راستای جلب مشارکتهای بینالمللی برای برگزاری این مسابقه، کشورهای چین، ترکیه، مصر و کره جنوبی ابراز آمادگی کردند تا بعد از تشکیل کمیته علمی متشکل از پژوهشگرانی از دانشگاههای مختلف جهان نسبت به ارسال تیم دانشآموزی و آمادهسازی آنان در راستای شرکت در این مسابقات اقدام نمایند. همچنین در این مجموعه رویدادها که یک ماه به طول انجامید آقای کامبیز خالقی از دستاوردهای پژوهشی و آخرین مقالات و فعالیتهای روز نجوم در کشورهای مختلف مطلع شده و زمینههای پژوهشی مورد نظر را برای آغاز پروژههای پژوهشی در کشور مورد توجه قرار دادند. ماخ مفتخر است تا با همکاری انجمن نجوم آماتوری ایران همچنان در حال پیریزی مقدمات برگزاری این مسابقه در ایران یا یکی از کشورهای خاورمیانه باشد. مسابقه منجمان جوان (IYAT) با محوریت فعالیتهای پژوهشی و تعریف سوالات و پروژههای عملی و با رویکرد یک ساله و با مدل پژوهش دانشگاهی و با قابلیت ارائه و تولید مقاله و ارائههای علمی در کسوت یک پژوهشگر حرفهای طراحی شده است. این مسابقات با رویکرد آموزش روش علمی در حل مسائل و ایجاد اخلاق حرفهای پژوهشی در دانشآموزان پیش از ورود به دانشگاه پیریزی شده است.
آغاز فعالیتهای بینالمللی و برونمرزی ماخ
با توجه به افزایش روزافزون اهمیت و جایگاه پژوهش و آموزش علوم پایه در مقاطع تحصیلی پیش از دانشگاه و از سوی دیگر درخواستهای متعددی که از سوی کشورهای همسایه و خاورمیانه برای افزایش تعاملات برون مرزی ایران و ایجاد ارتباط مؤثر و استفاده از تجربیات ایران وجود دارد، ماخ اقدام به گسترش آموزش پژوهش محور و با محوریت مسابقات دانشآموزی یا المپیاد خواهد کرد.
در همین راستا و افزایش تعاملات برونمرزی، موسسه فرهنگی آموزشی ماخ با همکاری شاخهی خاورمیانهی مجمع جهانی اختفاها و زمانسنجیهای نجومی و دانشگاه چاناکالای ترکیه اقدام به برگزاری آموزشها و مسابقاتی با محوریت دو المپیاد فیزیک و نجوم برای آمادگی و اعزام تیمهای ملی المپیاد در کشور ترکیه خواهند کرد. برنامهریزیهای مقدماتی برای ایجاد این تعاملات در سفری که به همین منظور برای بازدید از تواناییها و مقتضیات کشور ترکیه در هفتهی نخست اسفند سال جاری و توسط کمیتهی اعزامی از سوی آیوتا و ماخ اتفاق افتاد. در این جلسات ضمن آشنایی مسئولین دانشگاههای ترکیه با قابلیتها و برنامههای ایران در گسترش دانش و بالاخص نجوم و فیزیک در میان مردم، تفاهمنامههایی نیز به امضا رسید که به مرور جزییات اجرایی آن حسب مورد اطلاعرسانی خواهد شد.
پوشش خبری این سلسله نشستها در شبکههای تلویزیونی مختلف ترکیه انجام شد که با استقبال گستردهی مردم و رسانههای ترکیه مواجه شد.
گردهمایی پژوهشی رویت هلال ماههای قمری ابوظبی
موسسه ماخ با اعزام نمایندهای در دومین همایش بینالمللی رویت هلال ماههای قمری که به دعوت شیخ منصور بن زاید آل نهیان (ولیعهد) در کشور امارات متحده عربی برگزار شد ضمن تبادل نظر با فعالین حوزه نجوم در کشورهای مختلف عربی و مسلمان نسبت به تبادل ارتباط و ایجاد زیرساختهای لازم برای اجرای پروژههای پژوهشی و ترویجی مشترک اقدام نماید.
در این همایش نمایندگانی از ستاد استهلال دفتر مقام معظر رهبری، مرکز پژوهشهای فلکی و نجومی وابسته به دفتر آیتالله سیستانی و دانشگاههای فعال در حوزهی تقویم و رویت هلال نیز حاضر بودند.